0

Kundinsikt 360 grader – förstår ni era kunders verkliga behov?

Kundinsikt - ur ett 360-gradersperspektiv

Kundfokusering handlar i grunden om att förstå vilket ”jobb” kunden behöver få gjort och hur din organisation ska utforma er tjänst, produkt eller lösning för att underlätta för kunden att nå sina mål. På engelska talas det ofta om begreppet Job to be done.

De flesta företag och organisationer finns till av en anledning, för att lösa ett definierat kundbehov. Därav följer att de flesta verksamheter har en grundläggande förståelse för sina kunder samt etablerade arbetssätt för att leverera värde.

Men kundernas verklighet förändras och nya behov uppstår, på dagens marknader snabbare än någonsin. En utmaning för många organisationer i denna snabbföränderliga affärsmiljö är att gå från ostrukturerade antaganden om vad kunderna behöver till ett strukturerat arbetssätt som levererar verklighetsbaserad kundinsikt och som visar hur ni bör förändra, förnya, förfina eller optimera det kundvärde ni levererar.

Nu lanserar Edlegio kursen Customer Insight Creation – kundinsikt 360° för er som verkligen vill förstå era kunders behov och därmed också skapa förutsättningar för att utforma era erbjudanden i enlighet med det ”jobb” som era kunder verkligen behöver få utfört.

Kursen består av två heldagar i helklass den 21-22 november i centrala Stockholm, som förberedelse inför kursdagarna genomför alla deltagare en onlinekurs som ger djupare kunskap om de teoretiska och praktiska delar som skapar förutsättningar för verklig kundinsikt sett utifrån ett 360 graders-perspektiv.

Kostnadsfritt webinar – för inspiration!

Om du är intresserad av att inspireras mer inom området och höra mer om kursen så är du välkommen att delta på det kostnadsfria webinariet som vi arrangerar den 27 september mellan kl. 09:00-10:00. Du läser mer och anmäler dig till webinariet här.

Läs mer om kursen – praktisk information!

Om du är intresserad av att läsa mer om kursen som går den 21-22 november så hittar du information här: Customer Insight Creation – kundinsikt 360 grader.

0

Så lyckas du i din affärskommunikation över kulturgränser

Affärskommunikation över kulturgränser

Hur kommer det sig att vi i internationellt samarbete så ofta ser olika på deadlines, vad som är bestämt och bekräftat eller inte, hur arbetsfördelningen ska se ut eller varför det inte händer något när du lämnat kärnfull feedback? För många som arbetar som ledare eller medarbetare i internationell miljö, arbetsprocess eller projekt så är kommunikation i allmänhet, och interkulturell kommunikation i synnerhet, en avgörande kompetens för att nå resultat. Att få interkulturella arbetsgrupper att samarbeta smidigt, effektivt och mot samma mål handlar till mångt och mycket om en djup kunskap och förståelse för gränslandet mellan ledarskap, kommunikation, beteende och kultur.

Vi intervjuade Inna Saxe, kommunikationsexpert med stor erfarenhet från internationella arbetsprocesser, för att få en bättre förståelse för vilka utmaningar hon ser gällande interkulturell kommunikation.

Läs hela artikeln på Konsultguidens hemsida »

0

Över 100 deltagare på inspirationsevent om mobil marknadsföring

Event 14 juni dmm

Edlegio och Dagens Medias event om mobil marknadsföring den 14 juni samlade över 100 engagerade deltagare med ett gemensamt intresse av digital kommunikation och marknadsföring.

Under eventet, som leddes av forskaren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm, fick deltagarna ta del av den senaste tekniska utvecklingen, utvecklingen inom design och utförande samt inom mediaplanering.

En stor del av eventet kretsade också kring de tre system i den mänskliga hjärnan som påverkar vårt beteende i mobilen; rationell utvärdering, problemlösning och magkänsla.

Under mötet gick Niclas Rislund, chefredaktör för Dagens Media och Christian Helgesson, vd för Edlegio också igenom upplägget av Diplomkurs Mobil Marknadsföring som arrangeras under hösten 2017 för andra gången.

Läs mer om Diplomkurs Mobil Marknadsföring.

0

”Det är bra att ha med chefen på kursen”

Länsförsäkringar

Som uppföljning på våren 2017-omgången av Diplomkurs Mobil Marknadsföring lät vi Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund intervjua kursdeltagarna Niklas Bergman och Camilla Bolinder som arbetar på kommunikationsavdelningen på Länsförsäkringar.

– Ni gick ju hela teamet på kursen, ni två och er chef, varför valde ni att gå utbildningen?

”Idag har vi näsan i mobilen nästan hela tiden. För att gilla våra vänners bilder, googla, titta på YouTube-filmer och sms:a. Som annonsör behöver vi anpassa kommunikationen utifrån respektive kanal i mobilen.”

– Motsvarade den era förväntningar – vad har ni lärt er?

”Utbildningen gav ett bra helikopterperspektiv över allt mobilt och konkreta bra verktyg som hjälper oss välja rätt mobila kanal med anpassade budskap. Eriks ”niofältare” som utifrån fas i köpresan listar lämpliga mobila kanaler har varit en riktig tillgång när vi planerar och följer upp vårt arbete. Dessutom är den ett bra verktyg för att förklara för den som inte är så insatt i digital marknadsföring och hur kundresan ser ut.”

– Skulle ni rekommendera andra att gå utbildningen – varför?

”Utbildningen består till stor del av självstudier. Kombinationen med föreläsningar och gruppdiskussioner gör att du på relativt kort tid lär dig väldigt mycket, så vi skulle rekommendera Diplomkurs Mobil marknadsföring.”

– Vilka tror du den passar bäst för?

”Marknadsförare som vill få en crash course i för- och nackdelarna med alla olika kanaler och kontaktpunkter som finns i mobilen. Sen är det nog väldigt bra att som vi, ha med chefen på kursen. Det gör det lättare att få gehör för de insikter man får under kursen och kunna förändra arbetssättet.”

Här läser du mer om Diplomkurs Mobil Marknadsföring.

0

Går sourcing och innovation ihop?

Konsultguiden - Blogg

Alla organisationer strävar efter att förbättras. Alla vet att det inte går att sitta still och vänta. Det är nödvändigt att den interna förändringen hänger med den externa. Så har det alltid varit. Men hur bra är våra organisationer egentligen på innovation? Vi träffade Mattias Axelson och Jon Rognes, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, för att prata om det. Läs hela intervjun på Konsultguiden.

0

Fem steg till effektiva team – läsvärd artikel i Konsultguiden

 

Enligt mig är tidsbrist en undanflykt jag ofta hör från ledare i konsultbranschen. När man skrapar på ytan så är det förmåga som saknas, inte tid. Man är van vid att prata om sitt expertområde och om försäljning, och man har därför utvecklat en god förmåga på dessa områden, säger ledarutvecklaren Per Hugander.

Per Hugander, är ledarutvecklare på iero och lärare på Edlegios kurs Framgångsrika team – ledarskap, dynamik och effektivitet. Läs hela intervjun med Per på Konsultguidens hemsida.

0

Inspirerande och fullsatt frukostmöte om mobil marknadsföring

bild-frukost-7-dec

I samband med lanseringen av Diplomkurs Mobil marknadsföring arrangerade Edlegio tillsammans tidningen Dagens Media och forskaren och kursläraren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm ett inspirerande och fullsatt frukostmöte på temat mobil marknadsföring.

Intresset för frukostmötet och kursen har varit rekordstort – med över 200 anmälningar till frukostmötet så har vi fått sätta in ett extra frukostmöte den 9 december kl. 08:30-09:45.

Det finns fortfarande några enstaka platser kvar till fredagens möte, om du skulle vara intresserad så kan du anmäla dig här.

Se dokumentation gällande kursens upplägg och innehåll i PDF eller besök kursens webbsida.

Välkommen som kursdeltagare och håll utkik efter aktuella ”boka tidigt”-erbjudanden.

0

Edlegio, Dagens Media och forskare från Handelshögskolan i nytt utbildningssamarbete

bloggbild-mobil-marknadsforing

Du som arbetar med digital kommunikation och marknadsföring är högst medveten om mobilens snabbt växande betydelse som verktyg, kommunikationsplattform, social upplevelse och kanal för såväl privatpersoner, konsumenter, företag och självklart för dig som arbetar professionellt med olika former av digital kommunikation.

I takt med att mobilens roll blir mer och mer central så växer behovet av att öka kunskapen om mobilen som verktyg och kommunikationsplattform, om mobilens kompetens- och användningsområden, om analytics och Big Data samt om hur du skapar en framgångsrik mobil strategi.

För att möta detta kompetensutvecklingsbehov så lanserar nu Edlegio i samarbete med tidningen Dagens Media och forskaren Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm Diplomkurs Mobil Marknadsföring.

Med kursen spänner vi bågen hårt och förenar den absolut senaste forskningen med de mest framgångsrika erfarenheterna från branschexpertisen.

Läs mer om Diplomkurs Mobil Marknadsföring som arrangeras under våren 2017, anmälan är nu öppen.

Läs mer om det kostnadsfria frukostmöte om mobil marknadsföring som arrangeras av Edlegio och Dagens Media den 7 (FULLSATT) samt den 9 december (här finns fortfarande platser kvar).

page 1 of 3
0